tirsdag den 29. november 2011

Masser af MAD

Farmor har efterspurgt et indlæg mere om maden (ok, det andet var måske også lidt overfladisk), og eftersom jeg stadig ikke har forstået de brasilianske novellas (soap operas), så kan jeg jo passende skrive det nu.. For jeg har da efterhånden også fået samlet en hel del billeder af brasiliansk mad..
Terere, speciel slags kold te, som overhældes med limesaft
(altså, opblandet med vand), og drikkes med metalsugrør.

Sådan kan Churrasco også se ud, hvis man ikke har penge til at bygge ovnen.
Grillet annanas, why not? Det er super yummi!
Jeps, brasilianerne griller praktisk talt alt.. På spyd, vel og mærke...
CHURRASCO!
(Det her er vores fancy churrasco ovn, hvor spyddende drejer rund af sig selv,
så man ikke behøver at vende dem)
Melanzia aka vandmelon! Koster ca. 0,80 R$ pr. kg!
Vi har altid vandmelon i huset, så jeg spiser meget vandmelon!
Yummi-yummi-yummi-yummi!!!
Bønnesalat! Det er gudemad!
Standard frokost (inkl. fuldstændig friskpresset juice,
det bliver man aldrig træt af)
Hvidløgsbrød (også grillet, selvfølgelig.) Spises kun til churrasco.
Super lækre pølser, også churrasco mad.
Yup, klejner findes også hernede. Her spises de blot hele året.
Frisk juice kan købes for ingen penge... Derfor køber jeg nærmest juice hver gang
jeg er i centeret (der er det bedst).
Mantoch. Speciel rodfrugt, let sødlig smag. Den spises på samme måde som
kartofler, smager bare af mere! :D
Hernede bestiller man næsten altid pizza med flere forskellige slags fyld.
Bunden er altid tyk, tomatsovsen ikke eksisterende, og ost i skorpen er også normalt (ad!)
Den manglende tomatsovs opvejes af ketchup.. Tror bare, at jeg foretrækker
den italienske version..


Arroz e feijão. Jeg spiser det hver, evig, eneste dag!
... og jeg elsker det stadig (i hvert fald bønnerne)
Standard salat. Altid masser af salt (?), eddike og olie.
Pastel. Sprød dej med fyld. Fås med både sødt og "salt" fyld.
Det her er en af de gode, hvor der er masser af fyld. Nogen gange skal
man nærmest lede efter den ... :/

Brasilianerne elsker ris... Og jeg overdriver på ingen måde..
Jeg har spurgt, hvorfor de spiser ris, når nu ris er fra Kina,
men de vidste de ikke helt...
.
Selvom der ikke er noget, som slår friskpresset juice, så er sådan en omgang
vindrue-juice nu heller ikke helt dårligt.. (Så længe det er uden soja!)
Namme-nam.

Okay, det var så billed-stormen. Nu til beskrivelsen (nej da, soap-operas er super spændende. Ingen skal sige at jeg keder mig, tsk.)

Morgenmaden: (Hvidt/pap-) brød, kaffe (!), yoghurt, sukker-cereals, frugt.. Ligesom i DK, er mulighederne mange, dog ofte fyldt med sukker. Morgenmad bliver ikke vægtet lige så højt som i DK.

Frokost: Hovedmåltidet. Varm mad, altid masser af ris. Hvide ris. Egentlig må jeg indrømme, at det fungerer meget bedre (for mig), at spise det store måltid til frokost, for så bliver man ikke sulten om eftermiddagen (i hvert fald ikke på samme måde som i DK). Jeg elsker frokosten, og vores maid laver fantastisk lækker mad!

Aftensmad: For det meste bare en "lanche", en snack. Tit brød/sandwich eller pastel. Hvis man ikke er sulten, lader man bare være med at spise, hvilket passer mig meget godt. Ofte spiser jeg nemlig frugt i stedet, for det synes jeg er lidt mere tillokkende, end hvidt brød.

Jeg kan lide stort set al deres mad - undtagen kaffe, pão de queijo (en slags ostebolle) og feijoada (bønne-gryde med griseører og andet fedt grisekød - oprindeligt en slaveret) - hvilket min familie joker ret meget med. Maden er ikke så krydret, men de bruger rigtig meget salt.

Brasilianerne elsker - udover ris - kaffe og søde ting. Mine smagsløg er ved at vænne sig til det, men jeg kan fx stadig ikke drikke kakao hernede (trist), fordi det er så sødt, og mørk chokolade er meget svært at opdrive, da brasilianerne foretrækker den søde, lyse slags.


Hold da op, I må undskylde, at det blev sådan et monster indlæg, men jeg synes, at det er sjovest, at få billederne med (nu har min familie også gået og grinet af mig, fordi jeg tager billeder af det hele).

Håber I har det godt, jeg har det fantastisk!

Beijos e abracos pra vcs todos!

3 kommentarer:

  1. Man bliver helt sulten ... :)

    SvarSlet
  2. Kære Anna

    For nogle dage siden har jeg set din blog om dit ophold i Brasilien. Jeg er selv brasilianer og boede i Foz mange år, da min far arbejdede i Itaipu.
    Vedr dit spørsmål om ris, kan jeg fortælle dig, at ris kom fra Asia til Europa og det var portugiser der introducererede dem i den brasilianske madkultur. I dag er Brasilien én af den største producenter af ris. Jeg er meget glad for mad og synes at dine poster om brasilanske mad er alletiders. Jeg savner frugter, især papaya, som jeg spiste hver dag da jeg boede dér. Har du prøvet guava? – Goiaba på portugisisk. Du har ret om sødme der, men jeg synes at den er lidt anderledes ift. den vi har her i Danmark. Jeg er vild med marcipan her, som er mega sød, bare på en anden måde. Pas på med brigadeiro... mega farligt!!! Jeg er vild med pastel. Kan du lide det? Jeg undre mig at du ikke er glad for Pão de Queijo. Der er en fra Århus der laver/sælger dem, og han sælger meget til cafeer i København. Der er mange dansker der kan lide det. Jeg er SÅ enige om brød i Brasilien. Alle fra min familie er helt vild med danske bagerier.
    Hvis du vil forkæle en brasilianer, så bed din familien om at sende Daim... det er bare en kæmpe succes. Glemt lakrids 
    Jeg håber, at du får det meget hyggeligt ophold der.
    Mvh
    Flávia
    PS: Hvad med musikken? Der er så mange slags musik i Brasilien. Hvad kan du lide?

    SvarSlet
  3. Torkil: Ja, det er heller ikke dårligt, skal jeg sige dig. Et under, at jeg ikke har taget på.

    Flávia: Ja, jeg kan virkelig godt lide pastel, men det er bedst, hvis der er meget fyld. Frugterne er fantastiske, tror jeg spiser vandmelon hver dag. Jeg elsker Sertanejo, og synes også Funk er godt. :D

    SvarSlet