mandag den 7. november 2011

PARABÉNS

Ja, så blev det jo sørme min fødselsdag, ihh hvor dejligt!
Jeg fejrede jo min fødselsdag i lørdag, så dagen i dag har ikke været noget særligt.. Mine venner i skolen sagde tillykke, men kun pigerne fra min klasse. Normalt bliver fødselsdage nemlig nævnt over højtaleren, men da min skole jo finder det ret svært, at behandle mig på lige fod med alle andre, ja så "glemte" de at nævne mig... Hmmf, men i det mindste vandt jeg 50 centavos i et væddemål med en af mine veninder, om hvorvidt de ville nævne mig eller ej..



Vi havde 30 grader, så selvfølgelig tog jeg lige en tur i poolen med Marta.
Vejrudsigten sagde regn og torden, men vi har ikke set en sky hele dagen.. Ingen skal sige, at jeg ikke har været artig!!
 Men, jeg holdt jo netop fødselsdag i lørdags, og selvom det endte med kun at være 4 af mine veninder der kunne kommer, ja så var det rigtig, rigtig hyggeligt!
Min fantastiske værtsfamilie (eller, nok nærmere min mor og søster) havde arrangeret en ægte brasiliansk fødselsdag for mig, og en brasiliansk fødselsdag, ja den er ikke helt som i Danmark.

Fødselsdage starter normalt kl. 19-20 stykker, så det gjorde min selvfølgelig også. Når gæsterne ankommer, er bordet fyldt med mad. Man starter med de såkaldte Salgadinhos, salgados i miniudgave (inhos, betyder at noget er småt, beijinhos = små kys). Det er for det meste kød, indbagt i noget dej. Noget af det er lækkert, andet er bestemt ikke mig..





Som jeg afslørede i sidste indlæg, havde jeg også kreeret (også er måske så meget sagt, eftersom det var det eneste jeg har lavet, man køber ALT hernede, det ville være mega unormalt hvis man diskede op med hjemmebag) Brigadeiro, som er brasilianernes (og min) yndlingsspise. Det er en slags chokolade karamel, det er svært at beskrive, men jeg laver det til jeg når jeg kommer hjem, I promise!



Som I kan se på billedet, går man meget op i, at stille lave et fint møster med brigadeiro'erne.. - Og nej, det var på ingen måde fordi at vi sad på computeren hele aftenen, Iza prøvede blot at sige "tillykke med fødselsdagen", på dansk, med hjælp fra google translate.. 

Så var der selvfølgelig også kagen..





Uhhm, siger jeg bare, den var ikke helt dårlig den kage.. 
Hernede skal man ønske, når man puster lysene ud, og det er altid fødselaren som skærer kagen ud. Det første stykke skal gives til en særlig person, hvilket jeg ikke vidste, så skulle pludselig til at tænke mig om.. For det er big deal hernede...

Bagefter blev der taget billeder, også big deal.. Billeder med mor, mor+far, bedstemor, søskende, venner.. Heldigvis snuppede Thais mit kamera, og sørgede for, at der blev taget billeder af det hele (te amo♥).




Det var jo min fødselsdag, så jeg fik GAVER! Havde slet ikke forventet at få noget, i hvert fald ikke af min familie, nu hvor de jo havde holdt festen for mig, men nej, jeg har fået de fineste gaver af min familie og mine venner... Desværre er der ikke nogen af pakkerne fra Danmark, som er kommet frem endnu.. :((


Gavehøsten, ikke dårligt ..

Synes lige, at gaven fra min mormor skulle have lidt ekstra opmærksomhed.
De fineste øreringe og halskæde.

Men nu skal jeg virkelig sove. Martas familie er taget til Curitiba, til en begravelse, så hun bor hos os til de er tilbage.. Og vi (jeg) har besluttet, at vi står op kl. 05.00 i morgen, for at smuttet i poolen inden skole.. Ja-da, lidt skøre er vi..

Boa noite!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar