søndag den 25. december 2011

FELIZ NATAL

Wuhuuu, så blev det også jul i Brasilien! Det var anderledes end i Danmark, men alligevel ret ens.

Vi havde en ret stille og rolig juleaften, udover mig, var vi kun min mor, far og Thais. Om dagen, skete der slet, slet ikke noget. Jeg fik lige taget en tur i poolen (egentlig var det ikke så varmt, ca. 30 grader, men overskyet, men jeg blev jo ligesom nødt til det), hørt julemusik, lært min søster at lave julehjerter, skypet med familien i Danmark/Færøerne (hyggeligt at se jer alle sammen igen). Ikke det store, og vi sad faktisk lidt bare og ventede på at det blev aften (underlig fornemmelse)..




Da det så blev aften skiftede vi tøj og så var det lige pludselig jul.

Søde søstre inden middagen



Julemiddagen var noget lettere end i Danmark, og bestod - i mit tilfælde - af:
  • Ris blandet med mig (Selvfølgelig. En dag uden ris er en dårlig dag.)
  • Kalkun
  • Kyllingesalat, af: kylling (suprise), æbler, rosiner og lidt blandede grøntsager i en slags dressing (mayonaise og creme de leite blandet sammen) 
  • Almindelig (dog kedelig) salat
  • Masser af frisk frugt 
  • Chokotone (Panettone, men med chokolade i stedet for tørret frugt, da min søster ikke kan lide tørret frugt) - ja, den stod på bordet sammen med alt det andet, og blev ikke betragtet som dessert. Brasilianere har et forskruet forhold til kager.
Desserten bestod af en slags "vindruer med creme". Først et lag leite condensado, derefter et lag vindruer og til sidst et lag med creme leite blandet med kakao.

Desserten kreeret af Thais og jeg.

Det var en super hyggelig middag, og maden var lækker. Dog har man på ingen måde de samme traditioner som i Danmark (ingen juletræsdans, snøft), og desserten blev fx først besluttet juleaften, om eftermiddagen.

Derefter blev der udvekslet gaver. Det mindede egentlig ret meget om Danmark, selvom både min søster og min mor vidste hvad de fik i gaver (de havde selv købt det).. Af min værtsfamilie fik jeg en t-shirt med en cykel (fordi de ved, at jeg savner mig cykel, haha, det var så sødt) og et par shorts. Af min bedstemor fik jeg et super fint bælte. Derudover havde de også skrevet et sødt kort, om hvor meget de elskede mig, hvor glade de var for, at jeg var en del af deres familie og hvor specielt jeg var. De er så søde er de.
Jeg gav min søster et par øreringe, min far en keyhanger med hans yndlingsfodboldhold, min mor en ramme med en tegning af hele familien (skal erstattes af et billede, men det har jeg ikke). Derudover havde jeg også skrevet et kort til dem, om hvor meget jeg elsker dem, og hvor glad jeg er for at bo her, og så havde mamma sendt noget georg jensen (?) julepynt og en top til Thais.

Derefter var det ligesom slut. Min søster skiftede til nattøj. Fjernsynet blev tændt. Det hele blev lidt en normal aften igen.
Festlighederne tog kun ca. 2 timer, vi startede middagen ved 21-tiden med en bordbøn, og kl. 23 var desserten spist og gaverne åbnet..

Mig og vores juletræ. Bemærk venligst de fine julestjerner og julehjerter

Alt i alt havde jeg en skøn og anderledes juleaften, men jeg glæder mig til næste år, sammen med jer alle sammen. Det er bare ikke det samme uden jer (og juletræs dans)!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar