torsdag den 25. august 2011

As comidas

Ja, hernede spiser jeg jo også.. Men på ingen måde det samme som i Danmark, så jeg tænkte, at I lige skulle få et lille kig på, hvad det er jeg egentlig spiser... :)

Jeg starter - modsat mange brasilianere - dagen med morgenmad. Denne indtages kl. 06.30, og består oftest af:


'Cereais' (i mit tilfælde det groveste supermarkedet har), nogen gange med 'igourte'

Eller, hvis min pakke med cereals er blevet tømt eller for afvekslingens skyld:

Toast af 'pão integral', 'queijo', 'tomate' og 'presunto'

Her i Brasilien er grovprodukter ikke så udbredt, men min fantastiske værtsmor skyndte sig ud at købe noget, så snart hun fandt ud af, at jeg foretrækker det, frem for det hvide.. Hun er så sød. :)

Dagens næste måltid er frokost, hovedmåltidet, som indtages ved 12-13 tiden. Det består meget ofte af: (trommehvirvel ville passende kunne indsættes)

'Arroz e feijões' og 'carne'
I mit tilfælde også salat (som dog først kom på tallerknen efter billedet blev taget)

 Jeg kan rigtig godt lide bønnerne og kødet (hvide ris er ikke min favorit, så dem spiser jeg ikke så mange af), men kan godt forestille mig, at det bliver lidt ensformigt...
Dog spiser man rigtig meget ude til frokost her i Brasilien - enten i supermarkedet eller på en lille resturant (i begge tilfælde = en stor buffet) , så det er altså ikke kun ris og bønner jeg lever af.. :)

Dagens sidste måltid, aftensmaden, er noget anderledes end det jeg er vant til fra Danmark. For aftensmaden her er meget tilfældig. Ofte brød, ost og skinke. Min mor laver dog varm mad, hvis vi har spist ude til frokost, men det er i den grad et måltid som nedprioriteres. Har en enkelt gang prøvet at få slik til aftensmad (hvilket dog ikke lige var min kop the, og jeg spiste noget frugt i stedet).


De små hvide 'klumper' der er på salaten er ikke ost - det er vagtleæg, som har ligget i en slags lage.. De spiser dem ligesom vi spiser oliven i Danmark.

Her i Brasilien har de naturligvis også mange lækre frugter (inkl. jordbær), som jeg spiser af, hvis jeg er sulten mellem måltiderne eller som dessert. (Deciderede mellemmåltider dyrkes ikke rigtig)..

Som I kan se, spiser jeg forholdsvis sundt, og - ifølge brasilianerne - ikke så meget. Brasilianerne selv spiser meget slik, meget hvidt brød og generelt bare RIGTIG, RIGTIG meget (mange er dem er faktisk - hvilket overraskede mig ret meget, indtil jeg så deres spisevaner - lidt tykke).

Verdens, bedste kage!

Nå, men jeg har efterhånden brugt en 1,5 time på det her indlæg (måske ikke helt koncentreret, meen..), hvilket har resulteret i, at det er blevet over min sengetid (som er kl. 21 - vi er jo nogen som bliver hentet af skole bussen kl. 06.45!)

Beijos 

3 kommentarer:

  1. Jeg vil gerne smage den kage (:

    SvarSlet
  2. Kan vi ikke få en opskrift på kagen?

    SvarSlet
  3. Hvis jeg havde den, så havde i fået den fluks. Men det har jeg ikke :/

    SvarSlet